zondag 10 juli 2011

RECTIFICATIE: Honda Flat Six Custom

RECTIFICATIE:

Wellicht kan de opmerking, dat we op Honda flat sixen gaan rijden tot verwarring leiden.
Wij hebben gekozen voor de flat six Grand Luxe 1800.
Dat is dus een flat six met een aantal extra's waaronder:
topkoffer
zijkoffers
34 bagagevakken
12 volt aansluiting
GPS
ABS
veel lampen
zetels voor en achter met armleuningen
radio
CD speler
CB
intercom
achteruitversnelling
antenne

Mogelijk ben ik niet geheel compleet in deze opsomming, waarvoor mijn verontschuldigingen.

Hieronder een beschrijving van de Honda Valkyre, the naked versie van de Grand Luxe 1800.


Big is Beautiful: Honda Flat Six Custom | DE MOTORSITE

© Deadline & Erik TangheMet zes cilinders, zes carburatoren en zes uitlaten was de Honda Flat Six Custom in 1996 het exponent van de 'Big is Beautiful'-filosofie. Met de uitzonderlijke creatie week Honda nochtans behoorlijk af van wat de gemiddelde motorrijder onder custom verstaat. Een zescilinder boxermotor, een tank van 20 liter en een 45 mm UPSD behoorden immers niet bepaald tot het doorsnee custompakket. Vreemd genoeg bleek de op dat moment dikste custom ooit ook nog eens met voorsprong de best rijdende te zijn.
De Flat Six (Valkyrie in Amerika) is een imposante motorfiets met een forse wielbasis, forse wielen, forse sloffen, forse tank en een nog veel forser stuur. Met z'n 310 kg is ie ook bepaald geen Weight Watcher, al werd de achteruitversnelling van de Gold Wing om gewichtsbesparende reden dan nog achterwege gelaten. In tegenstelling tot wat een eerste aanblik laat vermoeden rijdt en stuurt de Flat Six echter verbazend licht. Ondanks de imposante wielbasis zorgt het lage zwaartepunt in combinatie met het brede, goed in de hand liggende stuur voor een verrassende handelbaarheid. Het is natuurlijk geen GS'je 500, maar naar de maatstaven die in dit segment gelden, kan de handelbaarheid als buitengewoon omschreven worden. Ook even keren zonder een voetje te zetten is hoegenaamd geen probleem. De Flat Six heeft daarnaast ook een goede vering én goede remmen, en dat is een hartverwarmende vaststelling. De voorrem levert voldoende remkracht en is redelijk te doseren, al is er nogal wat handkracht vereist. De achterrem doet gewoon onopvallend goed z'n ding. De voorvork dempt alle oneffenheden en zorgt steeds voor een goed wegcontact, gecombineerd met een gezonde dosis comfort. Achteraan gaat het er iets minder comfortabel aan toe, maar de stereovering doet wat ze moet doen: het wiel in contact houden met de weg. Het frame (overigens volledig nieuw ontworpen en beduidend lager dan dat van de Gold Wing) geeft ook in snelle, lange bochten geen krimp, al klinkt wel eens geschraap wanneer de voetsteunen over het asfalt gaan. Maar eigenlijk rijdt en stuurt de Flat Six als een Gold Wing die tien keer lichter aanvoelt.

Qua rijwielmaten is de Flat Six al niet echt een custom, maar ook het motorconcept en de zithouding wijken helemaal af van het gangbare. En daar hoef je niet rouwig om te zijn, want je zit vrij recht met de benen in een hoek van 90°. Net zoals op de betere groottoerist dus. En hoewel je met de armen wijduit aan het brede stuur behoorlijk wat wind vangt, horen kruissnelheden van 130 km/u zeker tot de mogelijkheden. En voor wie echt kilometers wil malen zijn er ook praktische accessoires als een windscherm en zijtassen. Grootste troef is echter het motorblok, een 1520 cc zescilinder, dat net een turbine lijkt en zich van op zeer lage toerentallen op gang trekt om dan te blijven doorgaan tot de begrenzer die aan 6.500 o.p.m. ingrijpt. De topsnelheid bedraagt in theorie 235 km/u, maar wij hielden het wapperend als een vlag bekeken net voorbij de 200 km/u. Het is echter niet de topsnelheid, maar wel de acceleraties en stoplichtsprintjes waar je het op deze Honda van moet hebben, want hij gaat zéér stevig van de plaats. Als je aandachtig schakelt toch, want de bak is een beetje vaag en onprecies met een soms moeilijk te vinden neutraal.
De Flat Six Custom was in 1996 een nieuwe definitie van het begrip Muscle-Bike. Momenteel zijn er wel meer van die oersterke powercruisers op de markt met een degelijke vering en remmen, maar geen van hen kan bogen op een zijdezachte, trillingsvrije zescilinder boxer. Het geluid is dan ook heel erg apart en valt het best te vergelijken met een zware Amerikaanse vierwieler die eens stevig op z'n staart wordt getrapt. Een fraai muziekje dus en samen met de bijbehorende motorische sensaties een belangrijke aantrekkingspool van deze vreemde Honda. Dankzij het tijdloos uiterlijk (en tot 2002 nieuw verkocht in onze contreien), de zeer hoogwaardig afwerking, de heerlijke handelbaarheid en de degelijke remmen, blijft deze Honda een aanrader voor wie op zoek is naar een beklijvende roadster met customlooks. Goedkoop is 'ie echter nog steeds niet, want ook voor een model '97 moet je nog steeds een 6.000 tal euro's neertellen (Nl. ± 9.000,00 €), voor een model in goede staat bij een dealer. En dan moet je nog voldoende valuta achter de hand houden wil je er de baan mee op, want de vette 1.500 laat gemiddeld al gauw 8,5 liter door de zes carbu's vloeien.

© Deadline & Erik Tanghe

Technische fiche Honda Flat Six Custom

Motor: In lengterichting geplaatste vloeistofgekoelde zescilinder boxer, viertakt. 2 kleppen per cilinder.
Boring x slag: 71 x 64 mm
Cil.inh.: 1.520 cc
Vermogen: 74 kW (100 pk) bij 6.000 o.p.m.
Koppel: 130 Nm bij 5.000 o.p.m.
Transmissie: cardan
Versnellingen: 5
Remmen: voor: Hydraulisch bediende dubbele 296 mm schijf, tweezuigerremklauw. achter: hydraulisch bediende enkele 316 mm schijf met tweezuigerremklauw.
Vering: voor: 45 mm UPSD, dubbelzijdige swingarm, achter: qua veervoorspanning instelbare stereovering.
Banden: voor: 150/80-17, achter: 180/70-17
Wielbasis: 1.690 mm
Zithoogte: 740 mm
Gewicht: 310 kg (droog)
Tankinhoud: 20 l.
Prijs '96: B: € 14.105,00 NL: +/- €  16.334,00
25 kW: nee
Test: 06/96


Geen opmerkingen:

Een reactie posten